Den korte guide til en konkurrence, som giver masser af opmærksomhed (og overholder reglerne i spamlovgivningen).
“Ja tak” eller “Nævn hvem du skal dele med…?“. Højtiderne får konkurrencerne til at VÆLTE frem på sociale medier, og især på Facebook kan vi næsten ikke komme til for ja-tak tilbud eller generøse præmier. Men hvad er egentlig en effektiv konkurrence? Og hvordan undgår du at bryde alle de komplicerede regler? Læs mit bud på en konkurrence, der giver masser af opmærksomhed, og overholder de danske regler for markedsføring.
Hvornår er konkurrencer ekstra effektive?
Ganske kort, for vi vil ikke bruge en masse krudt på mekanismer, så er Facebook et socialt medie, som belønner social adfærd. Derfor bliver et opslag vist ekstra meget, hvis det skaber interesse i form af likes, delinger og kommentarer. Og her er intet (og jeg tror virkelig intet) så effektivt, som en konkurrence. Jeg kan da heller ikke modstå fristelsen til at skrive en lille kommentar, hvis jeg tror på, at chancen er der.
Kombineret med, at det er en billig måde at blive eksponeret på, så er konkurrencer bare en gylden mulighed for at få en masse opmærksomhed omkring f.eks. julen, hvor konkurrencen om Facebookbrugernes opmærksomhed i forvejen er skærpet* (*Fordi pladserne bliver taget af øget betalt indhold…men det er en anden snak.).
Den korte guide til en konkurrence, der arbejder for dig
Vi er allesammen forskellige, og man må gerne være kreativ med sine konkurrencer – jo sjovere, desto bedre. Men er man usikker, så er der nogle holdepunkter, som kan give din konkurrence lidt ekstra styrke.
1. Et opslag, man ikke kan scrolle forbi
Skal dit opslag virke, så skal det være spændende og engagerende – altså et opslag, som folk er NØDT til at se på, og har lyst til at reagere på. Det kan være fordi opslaget tiltrækker opmærksomhed, eller opfordrer til en handling. De mest effektive opslag benytter ofte:
– Blikfang: et fedt billede, en lækker grafisk opsætning, eller en video.
– Hold videoer på max. 60 sekunder – så fungerer de også på Instagram (og du undgår at kede folk ihjel)
– Tekst med emojis, som bryder den lidt op, og tilføjer et sjovt element.
– Link (hvis det giver mening), så opslaget kan give trafik til din hjemmeside
– Tydelig opfordring til handling (f.eks. like opslaget eller kommentere, inden for gældende regler – se nedenfor)
– Humor, hvis man kan, og det er passende for sammenhængen
– Tagging af samarbejdspartnere, så du også bliver eksponeret for deres netværk (husk at aftale det først).
2. Husk det med småt
Inden du bliver sendt på præmiejagt, så husk det juridiske (øv mand, skal vi det? ….ja tak). For der er et par ting, du ikke må, når du laver konkurrencer på Facebook. Først og fremmest skal din konkurrence altid indeholde “en fuldstændig afståelse af Facebook fra hver deltager” og en bekræftelse af at “promoveringen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook“. Og så er der dine krav til deltagelse, som også skal overholde nogle regler i vores danske lovgivning om markedsføring.
Du må GODT skrive, at man deltager hvis man:
– Liker selve opslaget
– Skriver en kommentar til opslaget
– Laver et opslag på din side
– Skriver en besked til din side
Du må IKKE skrive, at man deltager hvis man:
– Deler opslaget
– Liker din Facebookside
– Tagger vennerne
MEN HVORFOR IKKE??! ALLE ANDRE GØR DET! FACEBOOK GØR DET!
Ja, men altså…vores regler for markedsføring i Danmark er sammensat sådan, at man som virksomhed ikke må udsætte nogen for markedsføring, de ikke har sagt ja til. Vi må heller ikke opfordre til det, f.eks. ved at bede deltagere om at tagge naboen. Så bliver han jo pludselig eksponeret for markedsføring af vores virksomhed, og det er ulovligt. MEN…du må godt bede deltagere om at NÆVNE (ikke tagge), hvem de vil dele præmien med. Sneaky stuff.
3. Jamen, hvorfor har konkurrencer noget med spam at gøre?
Det er virkelig et godt spørgsmål, men kort sagt, så handler den danske spamlovgivning om, at virksomheder ikke må “sende mails, sms’er og anden elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring, medmindre modtageren har givet sit samtykke til det”. Springer vi lige let og elegant hen over de mange nuancer i den regel, så betyder det, at f.eks. et “tag” på Facebook udløser en notifikation. Den notifikation bliver set som elektronisk post. Notifikationen er spam. Bum fisterløgsovs. Sådan er det bare.