Likes-kampagner er en billig og effektiv annoncemodel, når man vil udbrede kendskabet til sin virksomhed på Facebook, og styrke sit brand samtidig – ikke fordi et like er det samme som en ny kunde, men fordi følgere respræsenterer et publikum, som måske slet ikke har et behov for det, du tilbyder…endnu. Læs de bedste erfaringer, jeg har gjort mig med likes-kampagner på Facebook, så du kan få et større publikum til sin markedsføring på sociale medier inden for et rimeligt budget.
Når man markedsfører sin virksomhed, handler det for de fleste om at opnå kontakt med nye kunder. Men inden for markedsføring starter processen faktisk uendelig lang tid før kontakten opstår, ja – endda før behovet for dine ydelser. Markedsføringsprocessen starter dér, hvor potentielle kunder opdager din virksomheds eksistens, og begynder at opbygge viden om dine kompetencer og din troværdighed. Den fase er brandingens guldgrube, hvor din markedsføring virkelig kan gøre en forskel. Hér har du nemlig mulighed for at påvirke og fastholde et publikum, som ikke er klar til kontakt – men måske bliver det.
Facebook-likes: den tidlige fases nyhedsbrev
Uanset om du handler direkte med slutkunden, eller med virksomheder, så kommer vi ikke uden om, at Facebook er det største sociale netværk i verden (dyk ned i statistikkerne hér – og ellers fortsætter du bare til pointen). Uanset hvem du handler med, så er der altså stor sandsynlighed for, at de er på Facebook, og at du dermed kan interagere med og påvirke dem dér.
I praksis gør jeg selv meget ud af at udvide min følgerskare med likes-kampagner. Det er en billig og effektiv måde at udvide sit publikum på, især når man er et start-up. Det skaber simpelthen troværdighed at have mere end 12 likes på sin virksomhedsside (!), og du får fat i et publikum, som måske slet ikke har et behov endnu. Der er altså ikke tale om at fiske kunder nu og her, men derimod om at opbygge et publikum til dine ugentlige opslag, gode tilbud, artikler eller cases. Det øger chancerne for interaktion med dine opslag, som er med til at få din markedsføring endnu længere ud. Jeg ser faktisk min Facebookside som et slags nutidigt nyhedsbrev, som giver mig mulighed for at markedsføre mig over for en målgruppe, som ikke er klar til den forpligtelse, det er at dele navn og mailadresse med mig.
Den effektive likes-kampagne
I praksis kan man dog godt blive skuffet. Kampagnen kører derudaf, men det eneste, der stiger, er udgiften. Det er en proces at finde ud af, hvordan netop din virksomhed når bedst ud til interesserede følgere, men hér har du mine erfaringer kogt ned til 7 gode råd til en effektiv likes-kampagne, så du får nye følgere uden at betale for meget for dem. P.S.: læg godt mærke til punkt 7 – det er næsten det vigtigste.
1. Start med det basale. Sørg for at din virksomhedsside er informativ og genkendelig – er dit logo synligt, og viser coveret evt. hvad du sælger eller tilbyder?
- 2. Lav kampagnen i Facebook Ads Manager. Funktionerne giver mulighed for at skrue på rigtig mange parametre i forhold til målgrupper og ønsket formål med annoncen. I dette tilfælde vil du gerne generere likes til din virksomhedsside, og så kan du lave en annonce specifikt til det, som blot har en smule tekst, noget visuelt og en like-knap. Det kræver minimalt engagement af en mulig følger. Husk at indstille kampagnen til at undgå profiler, som allerede har liket din side.
- 3. Brug en video. Blikket fanger bevægelse, og video er og bliver den mest effektive type opslag, hvis du gerne vil have opmærksomhed. Du kan sammensætte en video af billeder direkte i Ads Manager, og naturligvis slutte af med dit logo, så du opbygger kenskab til den visuelle del af dit brand. Sørg for at bruge profesionelle billeder, så din værdi som virksomhed ikke bliver spoleret af et foto i dårlig kvalitet.
- 4. Undgå at beskrive din virksomhed. Jo, den er god nok. Hvis du sørger for, at overskriften og videoen giver et tydeligt billede af dine ydelser, så behøver du ikke også skrive om det på de tre linjer, du har til rådighed i beskrivelsen. Min erfaring er, at det er langt mere effektivt at beskrive, hvad der sker, når man trykker “like”. Beskriv konkrete fordele ved at følge din side, og brug korte sætninger. Så er budskabet let at læse, og man er som ny følger helt klar over, om man får gode tilbud, gode råd eller noget helt andet for sit like.
- 5. Test og sammenlign. Der er ikke én opskrift på at få bunker af likes hver dag. Det handler om at finde ud af, hvordan netop din annonce giver dig det resultat, du gerne vil have. Det kræver tid, og den bedste måde at føle sig frem på er ved at teste. Ads Manager har et værktøj til A/B-test, så du kan duplikere en annonce, og køre den sideløbende med en enkelt ændring til forskel. Over tid giver det en god fornemmelse af, hvor du skal skrue, for at få mest for pengene. Du skal heller ikke være bange for at lave lidt om engang imellem. Jeg kører ofte trafikkampagner til min hjemmeside (og har Facebook-pixel til at tracke trafikken + cookie notice på sitet, så besøgende kan afgive accept eller afvise indsamlingen af deres data). Herefter kan jeg duplikere én af mine effektive likes-kampagner, og sørge for, at den vises til Facebookbrugere, som for nylig har besøgt min hjemmeside.
- 6. Fasthold dine følgere. Når du har fået nye følgere, er det vigtigt at pleje dem. Du skal holde, hvad du lover, så de får tillid til din virksomhed, og deres like bliver værdifuldt for dem. Jeg plejer i den forbindelse at beskrive en huskeregel for mine kunder, som jeg kalder RRR-modellen. Relevans, Rettidighed og Respekt. Relevans, fordi dine opslag skal vinkles til at give mening for læseren. Rettidighed, fordi det er væsentligt at gennemtænke frekvensen af dine opslag – ikke for meget, men heller ikke for lidt. Respekt, fordi det hele handler om at opbygge et tillidsforhold mellem dig og dit publikum. Hvis de føler sig godt behandlet, så bliver følelsen af et tilhørsforhold stærkere med tiden. På den måde vælger de fleste forhåbentlig at forholde sig til dit indhold, og bliver ved med at følge dig.
Dette punkt er utrolig vigtigt, men utrolig overset. Som virksomhed må man ikke invitere Facebookbrugere til at like sin virksomhed. “What?!”, siger de fleste i den sammenhæng, men det er altså helt rigtigt. Facebook fortæller os, når en bruger har liket et af vores opslag, og opfordrer os til at invitere vedkommende til at like vores virksomhedsside. Men den type henvendelser hører under det såkaldte Spamforbud, og er dermed i strid med dansk markedsføringslovgivning. Det kan kort forklares sådan, at vi i Danmark skal give samtykke til at modtage markedsføring. Et like af et opslag er ikke i sig selv et samtykke, fordi man ikke bliver oplyst om, at et like kan medføre henvendelser med markedsføring. Det kan virke rigtig mærkeligt, når nu Facebook opfordrer til det, men ifølge dansk lovgivning, er det altså ikke tilladt. Jeg har hørt det ganske fint formuleret således: “Bare fordi, man kan, betyder det ikke, at man må”. Læs Forbrugerombudsmandens forklaring på emnet hér.