Hvert år på det her tidspunkt møder mange virksomheder en klassiker: vi begynder at kigge frem mod efterårsferien, og rydder ud i opgaverne, så der ikke er noget, der kommer bagud i ferieperioden. Men der mangler tit noget i planlægningen, som kunne sikre, at I er til stede online, og dermed ikke kommer bagud i forhold til det værdifulde arbejde, I ellers lægger i jeres markedsføring på sociale platforme. Hér kommer 5 gode ideer til planlagte opslag, som holder jer synlige på de sociale medier, mens du sipper jægerte på svampeturen.
Hvad skal du lave i efterårsferien? Det er ikke fordi, det er vigtigt, om du skal i sommerhus, eller bygge hjemmedesignet lavu. Det er fordi, mange af os, der arbejder med sociale medier i virksomhedsregi, ender med at sidde med snuden i telefonen, fordi vi liiiige skal slå noget op…det tager bare 5 minutter – og væk var den varme kakao. Det er forskelligt, hvor aktive vi som virksomheder er på de sociale medier. Men hører man til dem, der bruger mange ressourcer på at være synlig på de sociale platforme, så går en del af det hårde arbejde tabt, hvis man glemmer at være til stede i ferierne.
Men hvorfor skal man overhovedet være “på” i ferien? Jo, jeres kunder (og mulige kunder) holder måske også ferie, men mens arbejdsmailen er lukket ned, bliver der stadig tjekket Facebook og smidt caffe latte-billeder på Instagram. Derfor er jeres målgrupper nærmest som serveret på et sølvfad i ferieperioderne, og for de virksomheder, der har styr på tilstedeværelsen, kan der være rigtig meget at hente.
Spring idéfasen over: 5 tips til hurtigt content
Men dig – kære virksomhedsejer, social media manager, eller HR-medarbejder, som også lige kan styre det dér med marketing (…!!!) – du skal IKKE være “på” i din ferie. Du kan planlægge dine opslag i forvejen, og smide telefonen langt ind under sofaen bagefter. Udgangspunktet for de kommende tips er Facebook, da dette medie giver de bedste gratis muligheder for planlægning (Kære B2B-virksomhed, jeres kunder er også på Facebook i fritiden). Har man mange platforme at lave opslag på, og budget til at putte penge i sagen, kan opslagene med fordel planlægges med et automatiseringsværkstøj, som f.eks. Hootsuite – der er ingen aftaler mellem mig og den virksomhed, det er simpelthen bare den tjeneste, jeg selv bruger.
No more talking – hér kommer 5 tips til planlagte opslag, som kan planlægges på en formiddag, og som holder virksomhedens tilstedeværelse stabil i efterårsblæsten.
Tip nr. 1 – Genbrug guldet
Lad os lige slå fast – det er toppen at bruge gamle opslag i nye former. I kan ramme nye målgrupper, eller følgere, som ikke så opslaget sidst. Måske ser nogle af jeres følgere opslaget igen, men der er gode chancer for, at I når ud til et par stykker mere – og måske engagerer nogen, som ikke handlede på opslaget sidste gang. Gå tidligere opslag igennem, og find dem, der var særligt populære. De kan sagtens deles igen med en ny overskrift, et andet billede, eller simpelthen med en tekst i stil med “Kan du huske vores populære (video, billede, artikel…)”. P.S. det hér er en artikel fra i sommers, omskrevet med en ny vinkel, og vendinger, der passer til årstiden….genialt, eller hvad?
Tip nr. 2 – Opbyg forventning til vinteren
Vi bruger så meget energi på at blive klar til vores ferier, og kort efter er hverdagen i gang igen. Beklager, hvis det tager toppen af ferieglæden, men hér kan det bruges fornuftigt. Planlæg opslag om jeres aktiviteter til vinter, så jeres følgere er klar til at sikre sig den sæsonvare, I får ind til november, eller melde sig til jeres arrangement i januar. Hvis man vil sprede opslagene lidt ud, så kan det være en mulighed at bygge dem op, og afsløre detaljerne lidt ad gangen.
Tip nr. 3 – Kør et sæsontilbud
Ikke alle virksomheder kører tilbud, men har man muligheden, er efteråret oplagt til at lave sæsontilbud som planlagte opslag. Skal det være ekstra effektivt, så sørg for, at tilbuddet engagerer – dvs. er oplagt at give et like eller kommentere på (laver du konkurrencer, så husk at overholde reglerne for den slags opslag. Hér er et link til at læse mere om det). Har man ikke mulighed for at lave et tilbud, så kan det være engagerende at lægge en video eller et billede op, og stille sine følgere et spørgsmål.
Tip nr. 4 – Bag kulissen om personalet
Benyt jeres manglende aktiviter til at drage det menneskelige i jeres virksomhed frem i lyset. Som forbrugere vil vi nemlig gerne vide, at der er mennesker bag produktet. Fortæl om Susanne på lageret, Morten fra salg, eller Jens i kantinen. Husk selvfølgelig at spørge Susanne, Morten og Jens, om de har lyst til at være med først.
Tip nr. 5 – Bag kulissen om virksomheden
Er man lidt kreativ, så er der masser af muligheder for at lave hyggelige, sjove og engagerende opslag fra virksomhedens kulisse. Del f.eks. receptionistens strømpesokker under disken, eller en lækker opskrift på rødbedesuppe – også selvom I sælger gulvbrædder. Måske kan man roligt spilde suppen på jeres kvalitetsgulv uden at efterlade pletter? (Og hey, sig lige til, hvis det gulv findes). Er man ikke helt så kreativ, så kan man jo dele en kort video-tour i virksomheden, cases fra hjemmesiden, eller en særlig feature i jeres lokaler. Lad jer ikke begrænse af, at I tror, jeres målgrupper vil se det som “useriøst”. Vores målgrupper er i sidste ende mennesker, og branding kan blive rigtig effektivt, når man taler fra menneske til menneske, og ikke fra produkt til menneske. Det opbygger loyalitet, hvis man kan se et menneske bag murene, og spejle sig i jeres udfordringer eller humor.
Gode råd på falderebet
Inden I kaster jer ud i 12 planlagte opslag i uge 42, så er det altid en god idé at starte sin planlægning med…en plan. Så sikrer man, at der er en rød tråd i opslagene, og kommer mere struktureret omkring at lave spændende, varieret content. Man kan også sagtens skrue ned for frekvensen – det er jo alligevel ikke alle, der tjekker mobilen i ferien. Tænk over, om det kan give mening at kombinere dine opslag med link til hjemmesiden, så opslagene kan give lidt trafik. Husk bare at gøre opslag/link-kombinationen meningsfuld, så du ikke deler en fortælling om en medarbejder, og linker til virksomhedens homepage. Og til sidst – sørg for at tænke “skudsikkert”, så de planlagte opdateringer ikke risikerer at blive malplacerede. Det kan f.eks. være risikabelt at planlægge opslag om den skønne efterårssol, hvis opslaget kommer 2 uger senere midt i en regnbyge. Rigtig god fornøjelse – og god ferie!